Week 1 in Ghana

1 mei 2019 - Golokwati, Ghana

Dag 1: De reis naar Ghana

23-04-2019

Het was vroeg, heel vroeg toen ik op moest staan. Vandaag is de dag dat ik met 5 mede studenten richting Ghana vertrek. Om 3:30 zat ik, samen met mijn ouders en zus in de auto naar het vliegveld. Op het vliegveld hebben we afscheid genomen van onze familie's, hebben we de koffers ingecheckt, broodje gegeten en zijn we vervolgens naar Parijs gevlogen. Na een korte vlucht kwamen we aan op Charles the gaulle. Hier hebben we een aantal uur doorgebracht vanwege onze tussenlanding. We hebben 6,5 uur gevlogen om vervolgens op Accra te landen. Hier werden we door 3 mensen opgehaald met een trotro (een klein busje), die ons naar ons hotel bracht.

Dag 2: Op naar Golokuati

24-04-2019

De eerste nacht super lekker geslapen, alleen beetje verkouden door een te goed werkende airco;). We waren optijd opgestaan en hebben een lekker Ghanees ontbijtje gehad in het hotel. Hierna zijn we inkopen gaan doen in een supermarkt in Accra en hebben we sim kaartjes gekocht voor onze telefoons (voor het internet). Toen het zo ver was, gingen we op weg naar Golokuati. Golokuati is ons thuis voor de komende 10 weken. De weg naar Golokuati was een erg mooie weg. Veel gezien van de leefcultuur in Ghana en zelfs nog apen langs de weg gespot. Na een reis van 4 uur kwamen we aan in het dorp. De buurvrouw en haar moeder gaven ons een warm welkom en hadden als ontvangst Ghanees voor ons gekookt, echt super lekker!! Vervolgens zijn wij het dorp ingelopen om wat laatste boodschappen te halen. Veel mensen die we tegenkwamen gaven ons een vriendelijk welkom. We zijn hierna terug naar huis gegaan en hebben onze koffers uitgepakt. Ook de klamboe's hebben we opgehangen. Dit was een hele klus, maar ze hingen uiteindelijk. Met elkaar hebben we nog even wat gedronken en gekletst. Daarna zijn we lekker onder de wol gekropen(of beter gezegd het laken). Wat is Afrika een geweldig land, het voelt nu al als thuis;)

Dag 3: Relax

25-04-2019

Al vroeg werd ik wakker gemaakt door de haan die naast ons raam aan het kraaien was. Na het ontbijt hebben we met zijn 7en de taxi richting Hohoe gepakt om boodschappen te doen. Na een half uur om hobbelige zandwegen gereden te hebben, kwamen we aan in het bruisende Hohoe. In deze plaats kwam de prachtige Afrikaanse sfeer tot leven. Mensen waren aan het roepen, taxi's waren aan het toeteten, brommers reden tussen al het verkeer door en geiten liepen over de straten. Nadat we en aantal kleine boodschappen hadden gedaan zijn we richting kiki's court gereden. Hier konden we zwemmen in het een zwembad en we konden heerlijk tot rust komen van de drukke voorgaande dagen. Toen het ongeveer half 4 was zijn we naar een grotere supermarkt gegaan om westerse etenswaren in te kunnen slaan. Vervolgens zijn we terug gereden naar ons huisje in Golokuati. Eenmaal thuis aangekomen hebben Manon en ik samen een voortreffelijke maaltijd voorgeschoteld aan de rest van de meiden;) Dit was namelijk rijst met kerriesaus. Erg lekker recept met dank aan Marleen. Na het eten ging iedereen zijn taken uitvoeren, zoals bijvoorbeeld sanitair schoonmaken en afwassen. Nadat we in de avond nog gezellig even zaten te kletsen, kwam onze buurvrouw Lydia langs. We hebben erg leuke gesprekken gevoerd over onze verwachtingen van de stages en van het verblijf ik Ghana. Nadat Lydia was verdwenen, zijn we richting bed gegaan.

Dag 4: Kennismaking en uniform

26-04-2019

Om 9 uur zijn we richting het ziekenhuis vertrokken voor de kennismaking. Als eerste zijn we naar de kantine gegaan om hier te bekijken wat voor maaltijden te kan nuttigen tijdens je lunch. Vervolgens zijn we naar de receptie gelopen om hier te wachten op het hoofd van het ziekenhuis. Na een hartelijk ontvangst bij de directeur heeft hij onze stage documenten in ontvangst genomen en heeft hij ons informatie gegeven over onze stage. Op de maandag krijgen we een rondleiding door het ziekenhuis.
Vervolgens hebben we een taxi genomen naar Hohoe voor het aanmeten van onze uniformen. Onderweg kwamen we veel koeien, geiten en schapen tegen die de weg over staken.
Eenmaal aangekomen in Hohoe zijn we naar een winkel gegaan die onze maten heeft opgemeten. Over een aantal dagen krijgen we onze uniformen op maat, ik kan nu al niet wachten;) Onderweg naar de taxi kocht Lydia voor ons een typisch ghaneese lekkernij. Het heet ballfruits en het smaakt een beetje naar een oliebol, echt super lekker!! Hierna hebben we de taxi naar Carlitto's gegaan. Dit is een westers restaurant in Hohoe waar je bijvoorbeeld een burger of pizza kunt eten. Net toen we ons dranken aan het nuttigen waren op het terras ging het ontzettend hard regenen. Niet zoals we het in Nederland kennen maar echt een tropische regenbui. Snel zijn we naar binnen gerend en hebben we hier onze maaltijd gegeten. Nadat we onze buikjes gevuld hadden zijn we richting de markt gelopen. Dit is al een belevenis opzich. Wauw wat een mooie ervaring. De geuren van groente, fruit, gegrild vlees is vis, alle mensen, alle indrukken, echt geweldig. Nadat we onze inkopen hadden gedaan hebben we de taxi richting gepakt. Eenmaal aangekomen thuis ging het weer super hard regenen. In onze kleding zijn we buiten blijven staan en hebben we genoten van de regen die op ons neerdaalde. Nadat we naar binnen liepen om ons om te kleden viel het licht uit. Gelukkig had Britt (die hier 2 jaar geleden ook al is geweest) ons hierop voorbereid. Na ongeveer een uur met kaarsjes een paar spelletjes te hebben gespeeld sprong het licht weer aan. We hebben nog wat spelletjes gedaan en daarna zijn we gaan koken. Toen we eenmaal aan de maaltijd wilde beginnen stond Lydia voor de deur. Met zijn alle hebben we wat gegeten. Na het eten was het super gezellig. Wij hebben Lydia de polonaise geleerd, terwijl zijn ons een beetje de ghaneese dansstijl heeft uitgelegd. Wat hebben we kunnen lachen zeg. Nadat Lydia was verdwenen, heb ik samen met Manon de afwas gedaan en zijn we vervolgens richting bed gegaan.

Dag 5: Boot en slangenopvang

27-04-2019

Voor vandaag hadden we een aantal punten op de planning staan om te gaan doen. Als eerste wilde we naar het Voltameer gaan, om vervolgens met een traditionele boot het meer op te gaan. Omdat het (zoals iedere dag) warm weer zou gaan worden wilde we redelijk optijd vertrekken. Rond een uur of half 9 hebben we de taxi richting het Voltameer gepakt. Toen we eenmaal aankwamen hebben we een boot uitgezocht voor 7 personen. Met onze knal oranje reddingsvesten trokken wij veel aandacht van de lokale bevolking;) We hebben 2 eilandjes bezocht die in het voltameer lagen. De boot was alleen erg instabiel waardoor het leek alsof we constant zouden omslaan. Uiteindelijk konden we er hard om lachen maar ik het begin was het natuurlijk wel even spannend. Ook hielp het niet echt mee dat de boot contant onder water liep maar uiteindelijk stonden we weer heelhuids op de kant. Ik vond het een erg mooie ervaring. Vervolgens zijn we terug naar huis gegaan en hebben met elkaar geluncht. Iedereen was er moe door het ochtend programma dus heeft iedereen heeft een powernap genuttigd in de middag. En na de powernap was het eindelijk zo ver...we werden door 6 motoren opgehaald om naar een slangenverblijf te gaan (sorry mam en pap;). Wat was het gaaf zeg om een keer achterop een moter te zitten. Wel een beetje spannend natuurlijk. Na een rit van ongeveer 30 minuten kwamen we aan bij het slangenverblijf. Een verzorger gaf ons uitleg over de verschillende soort die je kon bezichten. Uiteindelijk heb ik zelfs een slang om mijn nek gehad. Erg gaaf maar ook dit gaf natuurlijk wel de enige kriebels in je buik. Nadat we nog een aantal slangen hadden bezichtigd zijn we achterop de motor terug naar huis gereden. Toen we aankwamen zijn we meteen gaan koken omdat het al best wel laat was. Nadat we uitgegeten waren ben ik mijn gezicht, armen en benen gaan wassen. Deze waren namelijk (door al het stof tijdens de motor rit) oranje uitgeslagen. Vervolgens zijn we gaan slapen.

Dag 7: Apen en de waterval

28-04-2019

Ook vandaag hadden we een aantal mooie ervaringen op de planning staan. Om 8 uur werden we met een busje opgehaald bij huis. Na een rit van ongeveer drie kwartier kwamen we gaan bij een groot bos. Met een gids zijn we samen het bos ingegaan om (wilde) apen te spotten. Na 15 minuten lopen hadden we al 1 van de apenfamilies ontdekt. Ze kwamen al snel op ons af omdat ze wisten dat wij bananen bij ons hadden. De leider van de apenfamilie kwam op mijn arm zitten om zijn banaan te eten. Wat een mooie belevenis om een aap van zo dichtbij te kunnen observeren. Nadat alle bananen op waren gingen wij in het busje verder naar de waterval. Nadat we 1,5 uur gereden hadden zijn we gestopt en hebben we met elkaar bij een restaurant geluncht. Vanaf het restaurant naar de ingang van de waterval was het maar 5 minuten rijden. Eenmaal aangekomen bij de ingang moesten we een wandeling van 45 minuten maken om vervolgens aan de voet van de waterval te komen. We hadden het allemaal erg warm dus zijn we meteen het water in gesprongen. Het was erg verkoelen gelukkig. Nadat iedereen een verkoelende duik had genomen en mooie foto's bij de waterval had gemaakt konden wij onze wandeling terug voortzetten. Vervolgens moesten wij nog drie kwartier terug rijden naar het huisje. Eenmaal aangekomen bij het huisje heb ik samen met Manon gekookt. En we aten..... AARDAPPELEN. Het was erg lekker en na het eten zijn we meteen richting bed gegaan. Het was natuurlijk een erg mooie dag met veel verschillende indrukken.

Hieronder zijn nog wat foto's te zien van de week. Graag hoop ik jullie volgende week weer mee te nemen in mijn avondturen in Ghana.
Tot dan!!

Liefs en een Afrikaanse groet,

Sophie

IMG-20190423-WA0023IMG-20190427-WA0135IMG-20190428-WA0019IMG-20190429-WA0017

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Margot:
    1 mei 2019
    Pas 1 week en al zoveel indrukken.........pas op want je bent zo verslingerd aan ‘t land en de mensen. Fijne 2e week!
    Lieve groeten,
    Art en Margot