Week 2 en 3 in Ghana

12 mei 2019 - Golokwati, Ghana

Week 2:

In week 2 hebben we kennis gemaakt met het Margret Maquart catholic hospital. Het ziekenhuis bevindt zich in Kpando, dat ongeveer een half uur rijden is vanuit ons dorp. Nadat we onze aangemeten uniformen ontvingen, konden we aan de slag op een afdeling in het ziekenhuis. Samen met mijn buddy Manon staan we op de afdeling Maternity. Dit houdt in dat hier vrouwen liggen die zwanger zijn of net bevallen. Er is 1 zaal voor vrouwen die problemen hebben tijdens hun zwangerschap. Ook is er een zaal voor vrouwen die net bevallen zijn en nog ter controle op de afdeling verblijven. Wat je op deze zaal veel ziet zijn vrouwen met een keizersnede. Als laatste heb je ook een zaal genaamd: de high risk. Hier liggen vrouwen die zich in een zwakke gezondheidstoestand verkeren. Na de eerste week hebben we al ervaring opgedaan op deze afdeling en wat zijn die pasgeboren baby's schattig. In het weekend hebben we goed onze rust gepakt en hebben we niet echt activiteiten ondernomen.
Volgende week kunnen we met veel energie de week starten.

Week 3:

Dag 14: Maternity ward

06-05-2019

Onze dienst ging om half 8 van start in het ziekenhuis. Samen met de andere studenten moesten we onze namen in een boek schrijven bij de ingang, dit wordt gedaan vanuit veiligheid. Vervolgens ging we morning devosiun. Dit houdt in dat het ziekenhuis personeel iedere ochtend gezamenlijk zingt en bidt. Erg indrukwekkende ervaring om hier bij te zijn. Om 8 uur zijn we naar onze afdeling gelopen en zijn we in de teamkamer gaan zitten om de dienst op te starten. Samen met de arts en andere verloskundigen hebben we de artsenvisite gelopen, we begonnen op de high risk. Hierbij werden de vitale functies gemeten en gekeken naar hoe de baby lag, hoe de hartslag van de baby was. Alle metingen werden opgeschreven in het papieren dossier van de patiënten. Vervolgens hebben we ook op de 2 andere zalen de artsenvisite meegelopen. Bij de vrouwen met een keizersnede werd de operatiewond goed bekeken op infecties en nabloedingen. Om 11 uur gingen we met de andere studenten lunchen onder een grote boom op het terrein. We hebben hier de restjes van jallof rice (typische Ghanees gerecht) dat Lydia de dag ervoor voor ons had bereid. Om 12 uur kwamen Manon en ik weer terug op de afdeling en hebben we de dossiers van patiënten doorgelezen. Vervolgens zijn we controles op de afdeling gaan uitvoeren. Hierna zat onze stagedag er al op. We hebben ons omgekleed in het ziekenhuis en zijn in de auto naar een plaatjes achter Hohoe gereden met een trotro. Hier kwamen we aan bij een consultatiebureau, wat nog voor een groot deel afgebouwd moest worden. Na deze indrukken zijn we terug gereden naar Hohoe om hier pizza te eten bij Carlito's. Nadat we waren uitgegeven zijn we naar de trotro standplaats gelopen. Met de trotro zijn we naar Golokuati gereden. Dit was een hele belevenis. Met 14 mensen zaten we in een klein busje, je rook de geuren van vis doordat vrouwen die overdag vis verkochten dit meenemen in de trotro. Ik vond het heel gaaf om dit 1 keer gedaan te hebben. Helaas hadden we geen leuke opwachting in ons huisje. Helaas was de stroom uitgevallen. Gelukkig ging de stroom na een tijdje al weer aan en gingen we richting bed.

Dag 15: Geen stroom, snik snik

07-05-2019

Deze dag hebben Manon en ik stage gelopen op dezelfde afdeling als gister. Deze dag zag er ongeveer hetzelfde uit als de ervoor. Verder hebben we een begin gemaakt aan onze stageopdrachten die we vanuit Nederland hebben meegekregen. Nadat we thuis kwamen hebben we wat gerust en zelfgemaakte tomatensoep gegeten. Helaas viel rond 15:30 de stroom weer uit. Ik baalde hier van omdat Manon en ik moesten koken, gelukkig hadden we onze handige hoofdlampje op en konden we genoeg zien. Samen kookte we een typisch ghanees gerecht,het heet plantain (een soort banaan). Dit frituur je in een pan en hierbij maakte Lydia een saus met kippenworstjes. Na heerlijk gesmikkeld te hebben bleven we nog aan tafel zitten om gezellig te kletsen en wat andere dingen te bespreken. Tijdens het gesprek ging het licht eindelijk weer aan. Iedereen was aan het springen van blijdschap nadat we 4 uur zonder stroom hadden gezeten;) vervolgens zijn we lekker onder de wol gekropen.

Dag 16: Overeenkomsten enzo...

08-05-2019

Om 6 uur ging de wekker af om op te staan. Na een ontbijt namen we de taxi richting Kpando om hier onze stage dag te beginnen. Nadat we de morning devosiun hadden meegemaakt zijn we om 8 uur gestart op onze afdeling. Als eerste hebben Manon en ik een flinke slag gemaakt met onze stageopdrachten. Vervolgens zijn we met de arts samen de artsenvisite gaan lopen. Er waren een aantal andere vrouwen bijgekomen op de afdeling dus die werden extra onderzocht. Na het middag eten hebben wij nog wat taken op de afdeling uitgevoerd, we hebben bijvoorbeeld bij een babytje van 2 dagen oud de temperatuur gemeten. Dit was super leuk om te doen. Aan het einde van de dag zijn we naar het hoofd van de verpleging gelopen om onze stageovereenkomsten op te halen. Toen dit eenmaal geregeld en ondertekend was zijn we richting ons huis gegaan. Eenmaal thuis aangekomen heb ik mijn koffer samen met Manon ingepakt. We gaan namelijk in het weekend naar Ada foah, dat ligt aan de kust. Na het eten was het tijd om naar bed te gaan.

Dag 17: Introductieles

09-05-2019

Om half 10 in de ochtend werden we bij ons huisje opgehaald door motoren om naar de plaats verder op te gaan. Hier staat namelijk een klein schooltje waar 3 van ons voorlichting gaan geven. De andere 3 studenten gaan op een school voorlichting geven in ons eigen dorp. Na op de school kennis te hebben gemaakt met het hoofd van de school en de directie van de school werden wij voorgesteld aan alle schoolkinderen. Onder een grote boom buiten gingen wij op een rijtje zitten terwijl alle schoolkinderen in rijen voor ons gingen staan. Een voor een werden wij als studenten voorgesteld aan de kinderen. Wanneer wij ons zelf hadden voorgesteld riepen ze onze namen met zijn alle in koor. Nadat er iemand iets had gezegd werd er in een bepaald ritme geklapt. Dit was om de spreker te bedanken voor zijn woorden. Nadat alles kinderen de school in verdwenen hebben wij 2 groepen gemaakt voor het geven van de voorlichting. Groep 1 gaat voorlichting geven op deze school en groep 2 gaat voorlichting geven op de volgende school.
Groep 1 (Emma, Anouk en Felicia) heeft vervolgens een introductieles gegeven op deze school. Toen dit klaar was zijn we op de motor terug gereden naar ons dorp en zijn we afgezet voor de 2de basisschool. Wat meteen opviel was dat deze kinderen andere uniformen droegen dan school nummer 1. Dat had te maken met dat school 1 een katholieke openbare school was en school 2 een privé school was. Ook op school nummer 2 spraken wij met het hoofd en de leraren. Hierna ging ik samen met Marleen en Manon de introductieles geven aan groep 5. Groep 5 bestaat uit kinderen die voornamelijk 11 jaar oud zijn, er zaten bijvoorbeeld ook een aantal kinderen van 9 jaar en 13 jaar. Nadat we een voorstelronde hadden gedaan was het de vraag hoeveel broers en zussen de kinderen hadden. De meeste kinderen hadden ongeveer 3 broers of zussen. De kinderen waren erg enthousiast en vonden het leuk dat we voor de klas stonden. Toen we eenmaal vroeger of iedereen al over de toekomst had nagedacht qua hoeveel kinderen hij/zij wilt werd er hier en daar gelachen. Vervolgens werd er door iedereen erg serieus op geantwoord. Aan het einde van de les vertelde wij hoe onze aankomende lessen eruit gaan zien. We gaan bepaalde onderwerpen aan bot laten komen. Denk bijvoorbeeld aan hygiëne en seksuele voorlichting. Nadat we afscheid hadden genomen met onze klas kwamen er super veel kinderen op ons afgerend. Na een aantal foto's gemaakt te hebben zijn we terug naar ons huisje gegaan. Lydia ging voor ons pasta maken terwijl wij onze koffers verder inpakte. Nadat we hadden gegeten deden we de afwas en maakte we het huisje schoon. Rond 3 uur stond de trotro klaar om ons naar Ada foah te brengen. Na een reis van 4 uur kwamen we aan bij ons huisje in Aha foah. Het huisje was super mooi en had zelfs een buiten douche!! Nadat we ons helemaal hadden geïnstalleerd zijn we pizza gaan eten in het dorp. Het was echt een hele lekkere pizza, echt super erg genoten. Toen we terug kwamen in het huisje werden we door 5 huisdieren opgewacht. Helaas zaten er kakkerlakken in ons huis. Ze waren al snel verdwenen en we konden ze niet meer vinden. Samen met Manon hebben we kakkerlak vallen gezet en zijn we gaan slapen (gelukkig onder mijn klamboe).

Dag 18: Aqua safari resort

10-05-2019

Nadat we ontwaakt waren zijn we om half 10 richting de pizzaria gelopen om te gaan ontbijten. Het ontbijt was echt super goed geregeld. We hadden vers geperst sap, thee, toast, jam en ei met verschillende groente, kortom een erg stevig ontbijt. Nadat we het ontbijt op hadden kwam een taxi ons ophalen bij het restaurant. Er kwam 1 taxi voor 4 personen en we waren met 7 personen, dus het werd proppen. Ik ging op de bijrijdersstoel zitten en Manon ging bij mij op de schoot zitten. Helaas was de auto erg laag dus Manon kon niet met haar hoofd rechtop zitten en moest met haar hoofd half uit de auto hangen. Onze taxi bracht ons naar het aqua safari resort. Dit was een onwijs luxe resort met een zwembad aan het water. De rest van de middag hebben we aan het zwembad gelegen en hebben we lekker gezwommen. Helaas kwamen we er na een tijdje achter dat we flink verbrand waren. Mijn hoofd was een tomaat en het leek mij beter om de schaduw op te zoeken. Toen het zwembad om 5 uur dicht ging zijn we aan een tafeltje gaan zitten, op een vlonder boven het water. We hebben heerlijk gegeten en zijn vervolgens met de taxi naar huis gegaan. Toen ik eenmaal thuis kwam heb ik mijzelf flink ingesmeerd met after sun en ben daarna lekker naar bed gegaan.

Dag 19: Bootjes en feestje

11-05-2019

De wekker ging al vroeg, ongeveer om half 7. Na een kort ontbijtje in hetzelfde restaurant als gisterochtend zijn we met de taxi naar een opstapplaats voor boten gebracht. Vanaf dit punt zijn we met een klein bootje naar verschillende eilanden gevaren die in de volta rivier liggen. Als eerste gingen we naar krokodillen eiland. Hier leefde krokodillen ( wel in een omringt verblijf). Het was erg gaaf om deze krokodillen van dichtbij te bekijken. Ook hadden ze baby krokodillen die je van dichtbij kon bewonderen. Vanuit dit eiland zijn we naar rum eiland gevaren. Daar kregen we eerst een rondleiding door de fabriek en vervolgens een proeverij. Op een redelijk lege maar kregen we verschillende soorten rum te proeven (gelukkig viel alles goed;). Vooral Manon vond de rum erg lekker, ze dronk meer water dan alcohol. Nadat we de eigenaar hadden bedankt zijn we terug op de boot gestapt. Helaas begon het te regenen en zijn we eerder van de boot gestapt en hebben we een taxi besteld. De taxichaffeur heeft ons bij de pizzaria en afgezet en hier hebben we wat gegeten. Vanuit de pizzaria zijn we richting huis gelopen en hebben we hier wat gerust. Om 3 uur zijn we met een groepje naar een opstapplaats voor boten gelopen. Met een bootje zijn we naar een eiland gevaren waar een bar zat. Hier hebben we gezellig zitten praten met de lokale bevolking maar ook met andere toeristen. Op de achtergrond werd ghaneese muziek gedraaid en we lagen in een hangmat onder de palmbomen. Het was gewoon het ultieme vakantie gevoel. Toen het donker begon te worden zijn we met de boot terug gevaren. Het was een erg leuke en unieke ervaring om dit meegemaakt te hebben. Eenmaal thuisgekomen hebben er onze verhalen aan de anderen verteld en zijn we gaan slapen.

Dag 20: Hobbel de hobbel

12-05-2019

Nadat we waren opgestaan ging iedereen zijn tas inpakken. Nadat ik via de telefoon contact had gehad met mijn familie ben ik ook mijn eigen tas in gaan pakken. Om ongeveer half 12 zijn we richting de pizzaria gegaan om te ontbijten/lunchen. Na een lekkere pasta te hebben gegeten zijn we richting ons huisje gegaan en hebben we het huis opgeruimd. Om kwart over 2 arriveerde onze trotro die ons weer richting huis (Golokuati) zou brengen. De weg was grotendeels verhard dus dat was een voordeel. Helaas waren er op de weg erg veel snelheidsheuvels geplaatst waardoor je al snel last kreeg van je kont;)
Na een rit van iets meer dan 3 uur arriveerde we weer bij ons eigen vertrouwde en veilige huisje. Wat was het goed om weer lekker thuis te zijn. Iedereen ging zijn spullen uitpakken terwijl ik mijn klamboe op ging hangen. Toen ik eenmaal bezig was viel precies op dat moment de stroom uit. Omdat ik niet wist hoelang dit zou gaan duren ging ik door met mijn klamboe ophangen. Het was super warm maar gelukkig kreeg ik enige assistentie van mijn geliefde buddy Manon. Toen de klamboe eenmaal hing ging natuurlijk weer net de stroom aan. Laten we zeggen dat ik in ieder geval gelukkig was omdat we nu weer een ventilator hadden. Britt had noodles voor ons gekookt, wat erg lekker gesmaakt heeft. Na de maaltijd hebben we nog wat zitten kletsen aan tafel over het weekend. Vervolgens zijn we naar bed gegaan.

Graag hoop ik jullie volgende week weer mee te nemen in mijn avondturen in Ghana.
Tot dan!!

12 mei 2019
    Leuk om te lezen.
  2. Anneke:
    12 mei 2019
    Sophie, wat maak jij veel mee! Mooi reisverhaal😘
  3. Margot:
    13 mei 2019
    Stiekem een beetje jaloers!
    Genieten maar, de tijd vliegt.
    Groeten uit Elst.