Week 8 in Ghana

18 juni 2019 - Golokwati, Ghana

Dag 49: Eerste dag op de NICU

10-06-2019

Nadat ze wekker sinds tijden weer vroeg afging was het erg moeilijk om op staan. Eermaal aan het ontbijt leek de schade mee te vallen en voelde ik me al best wel fit. Nadat iedereen had ontbeten en zich had klaar gemaakt gingen we met de taxi richting het ziekenhuis. Het was erg regenachtig onderweg en ook in het ziekenhuis merkte we dat de drukte hierdoor was weg gebleven. Door de regenval ging de morning devosiun niet door dus we gingen meteen aan de bak. Eerst gingen we naar het hoofd van het ziekenhuis om formulieren te regelen voor het verlengen van het visum. Nadat dit eenmaal rond was zochten we onze begeleider op om te weten naar welke nieuwe afdeling we mochten gaan. Manon en ik gaan voor 2 dagen naar de NICU. Hier liggen te vroeg geboren baby's (ook wel prematuur baby's genoemd). We moesten nog wat medicijnen regelen vis een arts dus dit moest eerst gebeuren. Nadat dit geregeld was zijn we pauze gaan houden met de rest van de meiden. Vervolgens zijn we naar de NICU afdeling gegaan en hebben we een rondleiding gekregen. Ook hebben Manon en ik patiëntendossiers doorgelezen om meer verdieping op de afdeling te krijgen. De uren vlogen voorbij en onze stagedag zat er al weer op. Hierna gingen we Kpando in om wat boodschappjes te doen. Nadat we alles hadden gingen we terug naar ons huisje en namen we onze rust. Ik was erg moe en viel binnen de kortste keren in slaap. Nadat Manon een uur later de kamer in kwam werd ik wakker en besloot ik om in de huiskamer bij de rest te gaan zitten. Felicia en Marleen waren hier fanatiek bezig met koken en terwijl kregen wij onze zakken met drinkwater (zie foto). Nadat alles naar binnen was gedragen konden we eten. Het eten was erg lekker en na het eten deden Manon en ik de afwas. Het was niet veel afwas (geluksmomentje) dus we waren er snel mee klaar. Nadat de klusjes erop zaten ging ik even snel onder de douche en belde ik even met mijn ouders, altijd leuk om weer hun stemmen even te horen. Vervolgens gingen we allemaal richting bed en ik typte nog even een laatste deel van mijn blog af.

Dag 50: baby's, baby's en nog meer baby's

11-06-2019

Nadat we vroeg waren opgestaan, hadden ontbeten en ons klaar hadden gemaakt, zijn we richting het ziekenhuis vertrokken. Nadat we de morning devosiun hadden gevolg zijn we naar onze afdeling gegaan. Vandaag is onze tweede en laatste dag op de NICU. Met kleding van buiten mag je niet bij de babytje komen omdat je dan bacteriën mee kan nemen vanaf buiten. Daarom trokken we bij aankomst op de afdeling onze OK pakken aan. Vervolgens gingen we de kamer op waar de baby's lagen en er werden verschillende lichamelijke controles uitgevoerd. Ook werd er bij een baby een infuus ingebracht in de hand. De baby had er kleine vaten dus het prikken lukte pas bij de 3de keer. Het personeel legde ons uit dat huid op huid contact erg belangrijk is bij pas geboren baby's. Daarom werden alle baby's een paar keer per dag op de borst van de moeder geplaatst. De ochtend vloog voorbij en het was alweer tijd om te gaan lunchen. Na de lunch kwamen we terug op de afdeling, het was erg rustig en veel baby's mochten naar huis. Tegen een uur of 1 kwam er een kwaliteits inspectie op de afdeling. Dit werd gedaan om te kijken of de kwaliteit en de hygiëne van de afdeling nog goed is. Na het gesprek was het alweer tijd om naar huis te gaan. Toen ik thuis aankwam hebben we eerst gezamenlijk wat gegeten en de watertonnen in de keuken schoongemaakt. Hierna ben ik even een powernapje genomen;). Toen ik wakker werd was het al weer tijd om te gaan eten. We aten pasta pesto, super lekker. Helaas zat er geen courgette doorheen wat hier bleken maden in te zitten, dat komt hier vaker voor:(. Na het eten maakte Manon en ik het huis en sanitair schoon. Toen dit klaar was deden we allebij een gezichtsmaskertje op, dit had ik van huis meegenomen (laten we zeggen dat dit een echte meiden,vriendinnen avond was). Toen we weer helemaal fris en fruitig waren, met een baby zachte huid gingen we richting bed. In bed keek ik nog een film en daarna ging ik slapen.

Dag 51: Visum verlengen

12-06-2019

Vanochtend moesten we redelijk vroeg op omdat we vandaag ons visum moeten gaan verlengen. Dit moet in de plaats Ho gebeuren ongeveer 1,5 uur verderop. Samen met onze begeleider hadden we afgesproken om hier naartoe te reizen. We moesten eerst met de taxi naar Hohoe (30 min) en vanaf daar pakte we een taxi richting Ho. Helaas moesten we met zijn 5en in een 4 persoons auto dus ik ging op de bijrijdersstoel zitten en Manon ging op mijn schoot. Het was niet comfortabel en zeker niet voor bijna 2 uur. Gelukkig ging de tijd snel en we kwamen aan bij de immigratie service. Hier moesten we formulieren invullen en inleveren samen met ons vliegticket en een pasfoto. Vervolgens hebben we 2 uur moeten wachten totdat alles rond was en we een soort noodpaspoort kregen. Toen konden we weer richting ons dorp gaan en nu gelukkig voor iedereen een zitplaats. Na een korte reis van ongeveer een uurtje kwamen we in het dorp aan en liepen vanaf de taxi standplaats naar huis. Eenmaal thuis aangekomen begonnen Manon en ik met koken zodat we optijd konden eten. We aten aardappelpuree met witte bonen in tomatensaus en daarbij een soort knakworstjes. Nadat iedereen was uitgegeten hebben we nog 1 uur aan tafel gezeten en gezellig met elkaar gekletst over allerlei onderwerpen. Ook kwam Romy (Nederlands student van het andere huisje) afscheid nemen omdat het haar laatste avond was.

Voor ons gaat de tijd ook ontzettend snel. Het aftellen is al begonnen, nog 4 weken in dit prachtige land en dan gaan we weer terug naar Nederland. Tuurlijk zal ik het lans gaan missen, maar ik vind het ook wel weer leuk om familie en vrienden al mijn verhalen en avonturen te vertellen.

Nadat Romy was vertrokken zijn we richting bed gegaan.

Dag 52: 1 + 1 gratis

13-06-2019

In de middag heb ik veel was gedaan en hebben we vooral veel uitgerust. Ik ben begonnen in mijn 2de boek hier (trots op mijzelf). Ook is Lydia langs gekomen om wat dingen te bespreken over ons doneergeld. Verder zijn we aan het einde van de middag richting Hohoe gegaan omdat we hier hadden afgesproken met de andere Nederlands studenten in Golokuati. Voor hun was het de laatste avond dat ze nog gezamenlijk in Kuati waren. Daarom hadden ze ons uitgenodigd om met zijn alle in Hohoe bij Carlito's te gaan eten. Toen we daar aankwamen waren ze er nog niet dus we gingen een potje poolen. Helaas kregen we op een gegeven moment een berichtje dat ze niet meer zouden komen. Samen met de meiden maakte we er een mooie avond van. We bestelde allemaal pizza, want het was pizza avond, dit betekend dat als je 1 pizza besteld je de andere gratis mee naar huis krijgt. Super goede deal dus! Nadat iedereen zijn pizza op had zijn we met de taxi terug naar Golokuati gereden. We hadden 1 taxi besteld voor met zijn 6en dus Emma zat de hele taxi rit bij mij opschoot. Toen we thuis aankwamen hebben we samen nog wat gedronken en toen zijn we richting bed gegaan.

Dag 53: Op bezoek

14-06-2019

Vandaag gingen we verschillende klinieken bezoeken voor ons donatiegeld. De eerste kliniek had de naam v.e Ghad en lag in een dorp verderop aan de hoofdweg. We werden hartelijk door het personeel ontvangen en ze gaven ons een rondleiding door het kleine gebouwtje. Na de rondleiding hadden we een gesprek met het personeel of ze nog medische apparatuur miste, hier maakte we een lijstje van. Aan het einde bedankte we het personeel en ging door naar de volgende kliniek.
De 2de had de naam lagba vuinta en lag in een dorp verder aan dezelfde hoofdweg. Ook hier werden wij vriendelijk ontvangen en kregen we een rondleiding. Op het moment dat we binnen waren lag er een mevrouw te bevallen dus helaas konden we niet alles zien maar zeker een groot deel van de behandelkamer. Aan het einde hadden we een gesprek met de medewerkers over noodzakelijke medische dingen die ze missen, ook hier maakte we een lijstje van en toen vervolgde we onze weg naar de 3de en laatste kliniek. De 3de kliniek had de naam st. George en ligt in een dorpje net boven Golokuati. Aan de buitenkant zag het gebouw er erg verzorgt uit, binnen zagen er dat er beperkte materialen waren. Na de rondleiding hadden we nog een gesprek met het personeel en toen gingen we terug naar ons huisje. Toen we eenmaal thuis waren hebben we wat uitgerust, geslapen en heb ik even met de familie gebeld. Hierna besloot ik om even onder de douche te stappen maar helaas kwam ik erachter dat het water op was, helaas geen douche voor mij vandaag. Als avondeten hadden we de extra gratis pizza van gister. Na het eten deed iedereen zijn klusjes en vervolgens keken we met elkaar een film (forrest gump). Tijdens een pauze had ik samen met Emma zoete popcorn gemaakt, het was erg goed gelukt. Nadat de film was afgelopen ging iedereen richting bed.

Dag 54: Hup Holland hup

15-06-2019

Nadat ik heerlijk had uitgeslapen tot ongeveer half 11 begon ik trek te krijgen en besloot ik om uit bed te stappen. Na een lekker ontbijt keek Manon of het water het alweer deed.....yess deze keer stroomde er weer water uit de kraan. Vervolgens ben ik even onder de douche gesprongen (het was al een aantal dagen geleden;) hierna besloot ik om even nog wat te werken aan een stageopdracht. Nadat ik alle puntjes had aangepast ben ik buiten in de zon mijn boek gaan lezen. De zon scheen volop dus ik kreeg het al snel erg warm en besloot in de schaduw te gaan zitten. Op een gegeven moment had ik een paar hoofdstukken gelezen en vond ik het prima om weer even iets anders te gaan doen. Samen met Manon besloten we een DVD te gaan bekijken. Hierna hebben we met Emma en Anouk geluncht met ei. Na het eten hadden de voetbal vrouwen van oranje een 2de WK wedstrijd tegen Kameroen en natuurlijk kon Manon dit niet missen. Samen met Manon gingen we op de kleine berg tegenover ons huisje staan om de optimale internet verbinding te hebben. Haar broertje filmde de hele wedstrijd zodat we geen seconde hoefde te missen. Uiteindelijk heeft Nederland met 3-1 gewonnen. Na de wedstrijd gingen we naar het dorp om de boodschappen te halen voor het koken. Toen we terug kwamen keken Manon en ik een film verder en vervolgens moesten we alweer met het eten beginnen. We aten plantain dus het was wat meer werk om het eten te bereiden. Gelukkig was het erg goed gelukt en iedereen genoot van het avond eten. Na het eten keken Manon en ik nog een film (al de 3de deze dag) en hierna gingen we lekker slapen.

Dag 55: Ghaneese kerkdienst

16-06-2019

Vannochtend ging de wekker om 8 uur. Na een ontbijt gingen Anouk, Emma en ik lopend naar de (evangelische) kerk in het dorp. Het leek ons namelijk erg leuk om is een keertje een dienst mee te maken. Eenmaal aangekomen bij de kerk werden we met swingende muziek ontvangen. De mensen die al aanwezig waren, waren allemaal aan het dansen en zingen. Toen de dienst eenmaal begon werd speciaal voor ons de dienst in het engels gegeven. Het was een hele belevenis om bij te zijn en we merkte ook dat mensen het echt op prijs stelde dat we kwamen. Na een dienst van 1,5 uur gingen we weer richting ons huis en schreef ik mijn Blog een stukje verder af. Ik luisterde muziek toen ik de vraag kreeg om gezamenlijk te gaan lunchen. Na het middag eten bleven we aan tafel zitten om te praten over onze donatieactie. Na het gesprek bleven we nog gezellig nakletsen over verschillende onderwerpen. Vervolgens hebben Manon en ik een film gekeken en toen werden we al weer geroepen voor het eten. Na het eten deed iedereen zijn taken, voor Manon en mij was dat vandaag de afwas. Het was erg veel afwas en hier zijn we dan ook lang mee bezig geweest maar uiteindelijk glansde alles weer zoals voorheen. Na de afwas keken we de film af en gingen daarna richting bed. Morgen gaat de wekker weer om 06:00 dus we kropen optijd het bed in.

Graag hoop ik jullie volgende week weer mee te nemen in mijn avondturen in Ghana.
Tot dan!!

Liefs en een Afrikaanse groet,