Week 7 in Ghana

10 juni 2019 - Golokwati, Ghana

Dag 42: touwbruggen

03-06-2019

De wekker ging al om 06:15 alleen was dit niet, omdat we vroeg op stage moesten zijn maar omdat we vandaag de touwbruggen in Kakum National park gingen bezoeken. Nadat we het ontbijt na binnen hadden gewerkt en de kamers hadden uitgecheckt zijn we net de taxi op weg gegaan naar het National park. Na een reis van iets meer dan een uur kwamen we aan in het park. Het was erg rustig en na een korte wachttijd konden we samen met een privé gids de prachtige omgeving gaan verkennen. Na een korte wandeling (wat erg steil omhoog ging) kwamen we een aantal bijzondere bomen tegen waar onze gids veel over vertelde. Vervolgens vervolgde we onze wandeling richting het spektakel, de touw bruggen. Het waren in totaal 7 lange touwbruggen die bij elkaar een route van 400 meter vormde. De bruggen hingen ongeveer op een hoogte van 40 a 50 meter van de grond. Het was erg gaaf om te doen en het uitzicht was geweldig. Nadat we alle bruggen hadden gehad heeft onze gids ons terug gebracht naar het begin punt. De taxi chauffeur reed ons weer terug naar het hotel waar we onze laatste kamer uitcheckte en onze lunch in ontvangst namen. De taxi chauffeur bracht ons als laatste naar de opstap plaatst voor de bussen naar Accra, omdat we door gingen met onze reis. Nadat de bus bijna helemaal gevuld was konden we (na 1,5 uur wachten) eindelijk richting Accra vertrekken. Het was erg rustig op de weg en na iets meer dan 3 uur arriveerde we op een vaste opstap plaatst in Accra. Hier bestelde we een Uber die ons naar ons hotel bracht wat het buiten Accra lag. Toen we aankwamen werden we hartelijk ontvangen door het hotel personeel en het hotel was erg modern. Het lag ook nog is pal aan zee en iedereen was door het dolle heen. Nadat iedereen lekker gedoucht had zijn we beneden wat gaan eten. Als toetje nam ik een limoen cheesecake, die ik met veel genot heb opgegeten. Nadat alle buikjes gevuld waren zijn we terug naar onze hotel kamer gegaan. Iedereen was erg moe en kroop al snel lekker onder de wol (het is inderdaad wol want de airco was erg koud). Op naar morgen!!

Dag 43: Work-out

04-06-2019

Vandaag begon met lekker uitslapen en genieten van het geweldig zachte bed waar ik vannacht in heb gelegen. Nadat we waren opgestaan zijn we naar het ontbijt gegaan. Het ontbijt was super uitgebreid, van pannekoeken tot rijst en aardappelgerechten tor yoghurt en eieren. Het was heerlijk en we bleven maar heen en weer lopen voor de lekkerste gerechten. Nadat iedereen was uitgegeven zijn we bij de sportschool in het hotel gaan kijken. Dit zag er erg luxe en goed verzorgd uit dus Felicia, Manon en ik besloten om hier onze work-out te gaan doen. Nadat we ons snel omkleden gingen we terug naar de fitnessruimte. Hier heb ik op verschillende apparaten gesport zoals een loopband en een crosstrainer. Hierna nam ik even pauze en deed ik mee aan de yoga oefeningen wat de andere meiden deden. We hadden erg veel bekijks van het hotel personeel (waarschijnlijk wordt de sportschool hier niet al te vaak gebruikt). Hierna heb ik nog even uitgelopen op de loopband en toen zijn Manon en ik terug naar de kamer gegaan. Hier hebben we onze bikini aangetrokken en zijn naar het zwembad gegaan. We hebben een lekkere duik genomen in het zwembad (wel eerst even onder de douche door gelopen om het zweet af te spoelen;). Vervolgens zijn we terug naar de kamer gegaan en heb ik een lekkere warme douche genomen. Nadat ik weer fris en fruitig was heb ik mijn Netflix serie (la casa de papel) na tijden weer een een stukje verder bekeken. Tegen een uur of 8 gingen we naar beneden om iets te eten. Ik nam een pizza waar ik onwijs van genoten heb. Het was erg gezellig met de andere meiden. Nadat iedereen het eten op had zijn we terug naar onze kamer gegaan en zijn we gaan slapen.

Dag 44: Op Safari in een resort

05-06-2019

Nadat we waren opgestaan en heerlijk hadden genoten van het lekkere ontbijt was het helaas al weer tijd op de koffers in te pakken. Nadat de koffers waren ingepakt gingen we uitchecken. Helaas verliep dit niet soepel maar na een uurtje konden we onze weg vervolgen richting het volgende hotel. Met een Uber gingen we richting het Aqua safari resort gelegen in Ada foah. Na een reis van 2 uur (met een aardige chauffeur) kwamen we aan bij het resort. We werden vriendelijk ontvangen door het personeel en we checkte in. Nadat we door 5 medewerkers naar onze kamer werden begeleid pakte we onze spullen uit. Nadat we een beetje relax hadden op de kamer zijn we naar het zwembad gegaan en heb we lekker even in de zon gelegen. Nadat de zon achter de daken van het hotel verdween koelde het snel af (noujah het was nog steeds 29 graden) en besloten we om thuis eerst even een douche te nemen. Nadat we dit hadden gedaan zijn we bij het restaurant gaan eten. Ik nam een lekkere pasta en als toetje had ik een cheesecake. Nadat ik meer dan genoeg gegeten had hebben we nog gezellig met personeel gepraat en daarna zijn we naar onze kamer gegaan. Hier heb ik nog even mijn Blog iets verder geschreven en vervolgens ben ik gaan slapen.

Dag 45: Beetje Nederland in Ghana (voetbal)

06-06-2019

Nadat een lange nacht slaap werd ik wakker met een uitgerust gevoel. Nadat we ons hadden aangekleed zijn we richting het ontbijt gelopen. Het ontbijt bestond uit allerlei verschillende lekkernijen en wat je vooral veel zag ik dat er ook warm eten werd geserveerd (wat wij als nederlanders) in de avond zouden eten. Nadat iedereen had gesmuld van zijn ontbijt zijn we richting onze hotel kamer gegaan en hebben we hier even relaxt. Vandaag hebben we een rustige dag met niks bijzonders gepland staan. Nadat ik helemaal in mijn serie (op Netflix) op ging hoorde ik dat er op de deur geklopt werd, de schoonmaker stond voor de deur en wilde graag onze kamer schoonmaken. We besloten om even op het terras te gaan zitten om zo niet tot last te zijn voor de schoonmaker. Nadat onze kamer weer fris en fruitig rook en de schoonmaker vertrokken was besloten we om richting het zwembad te gaan. De rest was er al toen we bij het zwembad arriveerde en ook wij namen een bedje bij het zwembad. Nadat we ons goed hadden ingemeerd was het tijd om ons Nederlandse huidje mooi bruin te laten bakken. In de middag bestelde we lunch, ik nam een club sandwich die erg in de smaak viel. Tegen een uur of 5 kregen we een seintje van de badmeester dat het zwembad zou gaan sluiten. We besloten om op de vlonder van het restaurant te gaan zitten en hier met zijn alle een cocktail te drinken (op de mooie tijd die we hier met zijn alle beleven). Nadat de cocktail met veel genot was opgedronken besloten we om even naar onze kamer te gaan en ons op te frissen, vervolgens konden we onze weg naar het buffet vervolgen. Het buffet bestond uit veel verschillende gerechten, van vissoep tot nasi tot aardappelen en broccoli. En daarna was het zo ver, het TOETJE. Dit bestond uit een stuk of 7 taarten of kleine gebakjes. Ik heb mijzelf ingehouden en heb het bij 2 stukjes taart gehouden, appeltaart en een brownie, echt verrukkelijk. Toen we de eetzaal uitliepen zagen we dat Nederland aan het voetballen was op de televisie. Ze speelde een wedstrijd tegen Engeland voor de Nation Leage. Samen met Manon hebben we met veel enthousiasme naar de wedstrijd gekeken. Uiteindelijk won Nederland (door verlening) met 3-1 en gaan ze door naar de finale. Hierna zijn we naar onze kamer gegaan en zijn we in bed gekropen. Ik heb mijn blog verder afgetypt en ben daarna lekker gaan slapen, morgen is weer een nieuwe dag!

Dag 46: Bye bye luxe

07-06-2019

Vandaag, precies over een maand zet ik weer voet aan Nederlandse bodem. De tijd vliegt voorbij en ik blijf van iedere seconden die ik in Ghana optimaal genieten, en tuurlijk heb je het met elkaar over thuis en over de lekkere Nederlands producten en hoe je eigen bed ligt, toch blijft iedereen genieten van de tijd die we hier samen hebben.

Vandaag kon ik lekker uitslapen en nadat ik was opgestaan hebben we met elkaar ontbeten. We hebben genoten van het laatste ontbijt deze week met luxe producten zoals croissantjes en wafels. Nadat iedereen was uitgegeten zijn we naar de kamer gegaan en hebben we rustig aan onze koffers ingepakt. Verder heb ik nog even wat relaxt en een film gekeken. Om 12 uur checkte we uit en bleven we in de lobby wachten op onze trotro. Tegen half 2 kwam de chauffeur het gebouw inlopen. Iedereen nam zijn tas mee en zette deze neer in de trotro. Na een reis van iets meer dan 2 uur kwamen we aan in Golokuati, wat voelde het top om weer lekker 'thuis' te zijn. Nadat we ons huisje binnen kwamen ging ik naar onze kamer om mijn tas uit te pakken. Daarna werd ik geroepen dat het eten klaar was. Ik had erg veel trek dus ik heb heerlijk gesmuld van de pasta die Felicia en Marleen hadden bereid. Na het eten heb ik afgewassen en ben ik daarna richting bed gegaan. In bed heb ik nog even film gekeken en daarna ben ik gaan slapen.

Dag 47: Kleine wasjes, grote wasjes

08-06-2019

Heerlijk, vandaag hoefde we geen wekker te zetten dus tegen een uur of 10 werd ik uit mijzelf wakker. Nou eigenlijk niet helemaal uit mijzelf maar door een sterke nagellak geur, omdat Manon haar nagels ging lakken. Toen ik eenmaal wakker was, gingen we ontbijten. Helaas hadden we na onze terugkomst thuis nog geen brood gekocht dus heb ik ontbeten met noodles (dit was echter prima, zelfs beter dan ik verwacht had;). Nadat mijn ontbijt achter de kiezen zat besloot ik om mijn was van de vakantie te gaan wassen. Ook leek het mij een goed plan om mijn beddengoed daarbij mee te nemen zodat ik weer een lekker schoon bedje heb. Nadat ik hier een uurtje mee bezig was hing alle was aan de waslijn te drogen. Ik ging naar binnen en keek het laatste deel van een serie op Netflix (voor de Netflix kenners onder ons: la casa de papel, zeker een aanrader!). Nadat de serie was afgelopen gingen we met zijn alle lunchen, gelukkig hadden we brood gehaald. Na de lunch haalde ik mijn droge was naar binnen en ging ik even op bed liggen om muziek te luisteren, voor dat ik het wist lag ik te slapen. Nadat ik wakker werd besloot ik om mijn Blog verder af te typen. Daarna werd ik geroepen dat het eten klaar was. We aten plantain, het was heerlijk. Na het eten maakte Manon en ik het huis en het sanitair schoon. Hierna gingen we richting bed.

Dag 48: TAART

09-06-2019

Ook vandaag konden we lekker uitslapen en tegen half 10 werd ik wakker. Nadat ik was opgestaan ging in ontbijten. Toen Manon haar was ging doen, ging ik mijn spullen op de kamer opruimen en keek ik een film. Nadat iedereen wakker was besloten we om onze begeleider in Nederland te bellen en te vertellen dat alles hier in Ghana goed gaat. Nadat het gesprek was afgelopen hebben we met elkaar middag gegeten. Tijdens het eten waren Manon en ik aan het brainstormen over wat we vanavond wilde gaan koken en welke producten we in huis moeten halen. Nadat we hadden besloten wat we wilde maken gingen we richting het dorp om de ingrediënten te halen. Ik werd vriendelijk begroet door de vrouwen van de groente en fruitkraampjes. Nadat we onze boodschappen hadden kochten we nog iets fris en liepen we terug naar ons huisje. Thuis borgen we alle producten op en gingen even uitrusten. Het was erg warm en je merkte dat die warmte veel energie van je lichaam vraagt. Nadat ik wat muziek had geluisterd en wat had gerust, besloten Manon en ik te beginnen aan het eten zodat we optijd konden eten. We aten Taco rijst met verschillende groentes. Na het eten deed iedereen zijn klusjes en tegen een uur of 8 gingen met naar de andere Nederlandse studenten in het dorp. Een van de meiden was vandaag jarig en ze gaven een klein feestje. Nadat we TAART hadden gegeten en gezellig hadden gekletst hebben we een potje bierpomg gespeeld. Helaas waren de andere studenten sterker dus zijn kregen de winst. Het was een gezellig avond en wik besloten om kwart over 10 richting huis te gaan, we moesten immers de volgende dag om 6 uur op.

Graag hoop ik jullie volgende week weer mee te nemen in mijn avondturen in Ghana.
Tot dan!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Margot:
    10 juni 2019
    Wat ga je koken als je weer in Nederland bent?
    Ik lees veel over eten..........😂😂
    Genieten maar, een maand gaat snel!
    Heel veel groeten uit Elst!