Week 6 in Ghana

4 juni 2019 - Cape Coast, Ghana

Dag 35: Nagelbijt wet

27-05-2019

Vandaag ging onze 2 week in op de afdeling surgical ward. Het was erg rustig op de afdeling, er lagen in totaal 10 mensen op de afdeling. 5 op de mannen afdeling en 5 op de vrouwen afdeling. In de ochtend hebben we vooral veel dossiers doorgelezen en ziektebeelden met elkaar besproken. Verder hebben we aan onze schoolopdrachten gewerkt en vitale functies gemeten bij de patiënten. Hier en daar hebben we een gesprekje met de patiënten wat erg leuk en gezellig is. Vaak gaan de gespreken over Nederland maar er zijn ook patiënten die beginnen over hun geloof.
Na onze lunch hebben we vitale functies gemeten en verpleegkundig geredeneerd met de andere verpleegkundige die op de afdeling stonden, dit was leerzaam. Nadat onze stagedag erop zat zijn we boodschappen gaan doen in de winkel tegenover het ziekenhuis. Tot onze grote verbazing zagen we daar donuts liggen (wel in een verpakking maar zeker een luxeproduct hier). Met zijn 3en stonden we te watertanden bij de verpakking dus we besloten om de andere meiden te verrassen met deze lekkernij.
Nadat we met de taxi terug naar Golokuati waren gereden hebben we op de markt nog verschillende groentes gekocht op de markt. Emma en Anouk moesten die avond koken en wilde graag nasi maken dus we moesten de juiste ingrediënten kopen. Bij de verkoopster (die ons al herkend) maakte we nog gezellig een praatje en vervolgens liepen we terug naar huis. Eenmaal thuis aangekomen te zijn had ik trek dus ik besloot om een lekkere noodles te maken. Nadat mijn maag gevuld was dacht ik even op bed te gaan liggen, niet omdat ik moe was maar om even lekker muziek te luisteren. Toen in eenmaal lag merkte ik dat ik toch best moe was en binnen de kortste keren was ik al diep weg in dromenland. Na 2,5 uur geslapen te hebben kon ik meteen aanschuiven voor de maaltijd. Het was erg lekker en als toetje hadden we de donut, YES eindelijk weer iets van chocolade. Met veel genot hebben we van onze lekkernij geproefd,deze lekkernij gaan we er zeker inhouden;). Na het eten hebben Manon en ik samen het huis opgeruimd en het sanitair schoongemaakt. Nadat onze taken erop zaten ging iedereen richting bed. In onze kamer was ik gezellig met Manon over van alles aan het kletsen, toen we op het onderwerp nagel bijten kwamen. Ik heb met Manon een deal gesloten dat ik (ex-nagelbijter) haar ga helpen om in Ghana van het nagelbijten af te komen. Nadat ik in mijn bed kroop schreef ik nog even een stukje voor mijn blog en viel ik daarna in slaap.

Dag 36: Wondverpleegkundige in actie

28-05-2019

Vandaag was weer een nieuwe dag op de Surgical ward. In de ochtend hebben we alle patiënten informatie doorgenomen en vitale functies gemeten. Op een gegeven moment werd ik door een collega benaderd om hem op de wondkamer te assisteren. Ik kwam op de wondkamer verschillende wonden tegen: chirurgische wonden, val en schaaf wonden, druk wonden en brandwonden. De brandwond was bij een meisje van 4 en zat helemaal verspreid over haar hele been. Het was heftig maar leerzaam om dit mee te maken. Zorgvuldig heeft mijn collega de wond schoongemaakt en samen hebben we het been afgetapt. Daarna zijn we terug naar de afdeling gegaan om de wondzorg op de afdeling te verlenen. Mijn collega vroeg of ik bij de volgende patiënt de wondzorg wilde verlenen, ik antwoorden dat ik dat alleen wilde doen als hij mij goed zou begeleiden. Samen zijn we naar de patien toegelopen. Het ging om een meneer van ongeveer 30 jaar en hij heeft een motorongeluk gehad. Zijn beide benen zijn gebroken en hij heeft flinke wonden op zijn armen. Als eerst heb ik het verband om meneer zijn been eraf gehaald. Hij was duidelijk een wond zichtbaar van de breuk in zijn bot. Mijn collega heeft de wond verzorgt en ik heb hem verbonden. Vervolgens zijn we naar de wond op zijn arm gegaan, ook hier heb ik eerst het verband eraf gehaald. Vervolgens heb ik de wond schoongemaakt en behandeld met jodium. Als laatste heb ik de wond afgebonden. Mijn collega's noemde mij na deze actie al de wondverpleegkundige op de afdeling en ze vonden het erg leuk om te zien dat alles mij erg interesseerde. Na deze wond heb ik een buikwond bij een mevrouw op de afdeling behandeld. Ook dit was een erg leuke en leerzame ervaring. De tijd vloog voorbij en het was hierna al weer pauze. Na de pauze moesten we erg vaak de vitale functies meten bij een meneer die erg ziek was en verder hebben we met het ziekenhuis personeel gepraat over de zorg in Ghana. Nadat de dag voorbij vloog zijn we met de taxi naar Golokuati gereden en hebben we nog een paar boodschappen gedaan op de markt. Ik heb verschillende producten gekocht om vanavond mee te gaan koken, Manon en ik willde graag plantain gaan maken. Toen we thuis kwamen hebben we wat gegeten en heeft iedereen zijn rust gepakt op zijn eigen kamer. Nadat we om half 7 het eten klaar hadden, hebben we gezellig met zijn alle gegeten en gekletst. Na het eten hebben we nog wat muziek geluisterd op de kamer en onze teen nagels gelakt;). Vervolgens ben ik optijd richting bed gegaan want de volgende dag zou de wekker om 5:45 weer afgaan.

Dag 37: Laatste dagje op Surgical ward

29-05-2019

Vandaag hadden we een drukke planning. Onze dag begin op de Surgical ward, onze laatste dag op deze afdeling. Nadat we de overdracht hadden gedaan is Manon naar de wondkamer gegaan en ben ik op de afdeling gebleven (de rollen waren dus opgedraaid te opzichte van gister). Op de afdeling heb ik veel vitale functies gemeten en geholpen met medicatie oplossen. Verder heb ik de artsenvisite meegelopen en de afdeling klaargemaakt voor de nieuwe patiënten die opgenomen zouden worden vandaag. Mijn collega's legde veel uit onze de zorg die op de afdeling wordt gegeven en de routine in het ziekenhuis. Na het gesprek was het al weer tijd voor de lunch. Door de stromende regen zijn we snel naar de kantine gerend. Helaas kwamen we helemaal doorweekt binnen. Nadat onze buikjes vol waren zijn we weer terug naar de afdeling gelopen. Samen met onze begeleider hebben we onze eindcasus besproken die we op de afdeling gemaakt hebben, deze werd goedgekeurd! Na ons gesprek hebben we nog een aantal dingen op de afdeling gedaan en toen was het alweer tijd. Het was geen tijd om naar huis te gaan maar naar Hohoe. Na 45 min in de taxi te hebben gezeten (en te genieten van de mooie natuur om je heen) kwamen we aan in Hohoe om te pinnen. Nadat het bij iedereen eindelijk was gelukt zijn we richting huis vertrokken. Toen we van de taxi standplaats naar huis liepen kwamen we de naaister tegen. Ze had een tas vol kleding die ze als bestelling voor ons gemaakt had. Thuis paste ik meteen de rok die ik bij haar had laten maken, hij zat als gegoten en ik wilde hem niet meer uit doen. Nadat we de naaister onze nieuwe stoffen hadden gegeven voor onze nieuwe bestelling ben ik mijn tas in gaan inpakken. We gingen namelijk de dag erna op vakantie voor een weekje (waar we precies allemaal heen lezen jullie in mijn Blog verderop). Nadat de tas was gepakt was het tijd om te eten, aardappelpuree met bruine bonen en de kleine restjes van de dag ervoor. Nadat we het eten naar binnen hadden geschoven zijn Manon en ik gaan afwassen. Tijdens de afwas hadden we muziek op staan waar we lekker bij meezongen. Toen ook de afwas klaar was heb ik de laatste dingetjes ingepakt en hebben we onze voorlichting voor de dag erna besproken. Daarna ben ik lekker in bed gekropen en heb ik mijn Blog nog even verder getypt.

Dag 38: VAKANTIE!!

30-05-2019

En dan mag je weer is een dagje uitslapen, wordt je wakker om 07:15 door de stroomuitval. Nog proberen wat verder te slapen maar dat lukte niet dus lekker mijn bed uitgegaan en onder de douche gestapt. Na het douchen heb ik ontbeten en mijn tas helemaal ingepakt. Toen was het al weer tijd om naar de basisschool te gaan om voorlichting te geven. Eenmaal op de basisschool gingen we naar de oudste klas van de school en gave we seksuele voorlichting. Vanuit de klas kregen we erg goeie vragen over dit onderwerp en ze kinderen waren (nadat ze in het begin moesten lachen) erg geïnteresseerd in het onderwerp. Nadat de voorlichting klaar was zijn we terug naar huis gelopen en hebben we pasta gegeten. Om 2 uur kwam de trotro ons bij ons huisje ophalen. Na een reis van 4,5 uur kwamen we aan in het hotel in Accra. Nadat we hadden ingecheckt en onze kamers kregen hebben we ons even opgefrist en zijn vervolgens lekker gaan eten in het restaurant van het hotel zelf. Ik had een lekker burger besteld waar ik heerlijk van heb genoten. Nadat onze buikjes gevuld waren zijn we terug naar onze kamers gegaan. Manon en ik hebben nog wat sport op de televisie gekeken en zijn daarna lekker gaan slapen. Op naar de volgende dag!!

Dag 39: Jam-jam-jam

31-05-2019

Nadat mijn wekker me uit mijn slaap haalde ben ik onder de douche gesprongen. Voor het eerst sinds tijden was dit een warme douche en wat heb ik hiervan genoten. Nadat zowel Manon als ik weer helemaal fris en fruitig waren zijn we naar benegen gelopen voor het ontbijt. Samen met de andere meiden hebben we het ontbijt genuttigd. Nadat we uitgegeven waren zijn we naar onze kamers gegaan en hebben we onze spullen voor de dag ingepakt. Als eerste zijn we met een Uber(particulier taxi service) naar de Art marker gebracht. Dit is een onwijs grote markt met ontzettend veel souvenirs, denk daarbij aan stoffen, beeldjes, schilderijen en nog veel meer. Het was erg rustig en wij (als 6 blanke meiden) trokken erg veel de aandacht van de verkopers. Iedereen wilde ons in zijn/haar kraampje hebben. Nadat we in wat kleine groepjes waren opgesplitst merkte we dat dit minder aandacht trok van de lokale bevolking en rustig konden rondlopen. Zelf heb ik niet zoveel souvenirs gekocht (dus mensen ga je maar niet al te veel verheugen hoor;). Nadat iedereen was uitgewinkeld hebben we een Uber gebeld om ons naar een lunchplek te brengen en je raad nooit waar we beland zijn......(ik geef je nog even)....de burger king. Iedereen had zoveel zin in fast food dat we besloten om hier onze tussenstop te maken. Nadat ik mijn kipburger met veel genot had opgegetenkon ik het niet laten om het softijs te laten staan;). Vervolgens zijn we terug naar het hotel gegaan om hier onze rust te pakken en lekker even uit te rusten. Tegen een uur of 8 kregen we honger en besloten we in het restaurant bij het hotel te eten. Het was erg druk omdat er een grote barbecue was met live muziek. Veel lokale bevolking was hierop af gekomen dus het was een gezellige boel. We hebben genoten van de snacks en hebben leuke gesprekken met elkaar gehad over de dag, ook heb we besproken wat we morgen precies allemaal willen gaan doen. Vervolgens zijn we naar onze kamers gegaan en heb ik nog gezellig met Manon op de kamer gepraat. Daarna zijn we in slaap gevallen, op naar morgen!!

Dag 40: City tour in Accra

01-06-2019

Om kwart voorvoor 8 ging de wekker om vervolgens even snel onder de douche te springen. Helaas was de douche nu minder warm als de dag ervoor maar ik kon er nog steeds van genieten. Na het ontbijt zijn we richting het centrum van Accra gegaan met een Uber. Als eerste gingen we naar een mausoleum waar de eerste president van Ghana begraven. Deze man heeft ervoor gezorgd dat Ghana onafhankelijk is geworden en heeft daarom grote eer. Nadat we met veel bewondering het mausoleum en het museum daarbij hadden bekeken zijn we naar het onafhankelijksplein gegaan. Op deze rotonde staat een groot monument ter ere aan de onafhankelijkheid. Terwijl we het monument aan het bewonderen waren werden we door een man benaderd methode vraag of we naar boven wilde in het monument. Met een trap aan de binnenkant zijn we op het dak van het monument gekomen en hebben we genoten van het mooie uitzicht. Later vertelde de gids de geschiedenis van Ghana en waarom je veel zwarte sterren overal ziet staan.
Vervolgens zijn Manon, Felicia en Marleen naar het hotel gegaan terwijl Emma, Anouk en ik naar een foodmarket zin in gegaan. Toen we bijna bij de foodmarket waren stond er een grote file en besloten we om het laatste stuk te gaan lopen. Nadat we de Uber chauffeur hadden betaald zijn we uitgestapt en hebben we het laatste stuk gelopen. De hele wijk bestond uit een grote markt en er heerste een goede chaotische sfeer. Er lagen koeien in wagens, de auto's en motors reden overal en het was onwijs druk. We waren veel kraampjes die eet en drinkbaar verkochten maar ook kraampjes die bijvoorbeeld kleding verkochten. Nadat we waren uitgekeken zijn we terug naar het hotel gegaan en hebben hier een sandwich gegeten. Vervolgens pakte we onze tassen en gingen we met de Uber op weg naar het bus station. Eenmaal daar aangekomen moesten we met onze tassen tussen de mensen menigte door om bij onze touringcar te komen die ons naar Cape coast zou brengen. Nadat we ongeveer 45 minuten gewacht hadden zat de hele bus vol en konden we op weg naar Cape coast. Terwijl we net weg reden gingen de mensen in de bus zingen en bidden,een hele belevenis om dit mee te maken. Na een tijdje kwam Emma erachter dat de bus langs onze eindbestemming was gereden. Snel stapte we uit en reden terug naar Cape coast. Toen we aankwamen bij het guest house werden we vriendelijk ontvangen en onze kamers zagen er prima uit. We hebben wat gepraat en gerust en daarna zijn we gaan slapen.

Dag 41:Nederlands slavenfort in Ghana

02-06-2019

Na een erg goede nacht geslapen te hebben werd ik om een uur of half 10 wakker, tijd om op te staan want over een uur is het ontbijt al afgelopen. Helaas was de boiler van de badkamer stuk dus helaas geen warme douche deze ochtend. Nadat ik helemaal fris en fruitig was zijn we naar het ontbijt gegaan. We kregen een erg lekker gebakken eitje met geroosterd brood. Nadat iedereen de buiken vol had zijn we naar onze kamers gegaan en hebben we ons klaar gemaakt voor de dag. In het begin van de middag zijn we richting Elmina gegaan. Hier staat namelijk het Elmina Castle en George fort wat door de Nederlanders 253 jaar werd gebruik als slavenverblijf. Het was erg interessant om dit te zien en samen met een gids gingen we het hele castle door voor een rondleiding. Wat mij erg aangreep was dat de teksten op de muren in het Nederlands geschreven stonden en de verhalen die over vroeger werden verteld. Na een erg interessante rondleiding zijn Anouk, Emma en ik nog naar het fort gegaan wat door de Nederlanders werd gemaakt. Hier hebben we nog wat foto's gemaakt en toen heeft de taxi chauffeur ons naar huis gebracht. In het hotel hebben we geluncht en daarna hebben we de planning voor de aankomende dagen besproken. Iedereen is daarna naar zijn kamer gegaan over even te relaxen. Om 8 uur spraken we af om in het restaurant wat te eten. Nadat we gezellig buiten onder een houte hutje wat snacks hadden gegeten zijn we terug naar onze kamer gegaan. Het was al redelijk laat en de dag erna moesten we weer vroeg uit de veren;).

Graag hoop ik jullie volgende week weer mee te nemen in mijn avondturen in Ghana.
Tot dan!!

Liefs en een Afrikaanse groet,